Czy można przedawkować suplementację?

Wszechobecne reklamy suplementów, mających uzupełnić to, czego nie udaje się pozyskać z jedzenia, sugerują, że masz spore niedobory. Tyle że nie każdy żywi się według takiej samej diety, prowadzi identyczne życie i jest w ciągłym niedoczasie i stresie. Może się zatem okazać, że owszem, Twojemu sąsiadowi przydałaby się suplementacja, ale Ty powinieneś uważać co i w jakich ilościach przyjmujesz. Łatwo bowiem przedawkować suplementację i zamiast pomóc, możesz zaszkodzić swojemu organizmowi.

Masz za mało witamin i minerałów – skąd się wzięło to przekonanie

Żyjemy w czasach mocno przetworzonej i konserwowanej żywności, dużego stresu  i chronicznego zmęczenia z powodu nadmiaru pracy. To i wiele innych czynników może spowodować niedobory witamin i minerałów.
Jeśli jednak nie zrobisz odpowiednich badań i nie sprawdzisz, czy rzeczywiście brakuje ci konkretnych składników, będziesz działał po omacku. Nie tylko możesz zaszkodzić sobie, ale też swojej rodzinie. Bardzo duża część żywności, wzbogacona jest o wybrane witaminy, minerały i inne składniki odżywcze. Na śniadanie jesz płatki zbożowe z żelazem, wapniem, makroelementami i kwasami. Jak przekąskę wybierasz baton energetyczny, do obiadu dodajesz składniki naturalne bogate w zdrowe dla ciała elementy i do wieczora możesz nieświadomie mocno przekroczyć zalecaną dzienną normę niektórych z nich.

Objawy przedawkowania suplementów diety

Być może słyszałeś od dalszej, czy bliższej rodziny lub sąsiadki, że jesteś blady, szczupły, oczy niewyraźne czy przerzedzone włosy. Od razu po tym dowiadywałeś się, że powinieneś brać więcej witamin i minerałów. Na oczy, na kości, włosy i więcej energii do życia. Wynika z tego, że łatwiej dostrzec niedobory, niż objawy przedawkowania suplementów diety. A jak już wiesz, dzięki producentom żywności, wzbogacanej o suplementy, nigdy nie wiesz, w którym momencie będzie tego za dużo. Niestety, wciąż częściej mówi się o szkodliwych skutkach niedoborów i korzyściach płynących z suplementacji, niż o objawach i konsekwencjach nadmiaru.

Produkty z magnezem. Czy można przedawkować suplementację

Choć nie wszystkie elementy Twojej diety przyjmowane w dużych ilościach, okażą się toksyczne, to są i takie, na które powinieneś uważać.
Tak jest w przypadku:

  • fosforu – może wywołać biegunkę lub nudności i wymioty przy mniejszym przekroczeniu normy,
  • magnezu – nadmiar spowoduje biegunkę,
  • żelaza – jeśli przesadzisz, możesz mieć zaparcia, nudności i wymioty, mniejsze wchłanianie cynku,
  • selenu – może źle wpłynąć na Twoje włosy i paznokci, powodując ich łamliwość, jak również być przyczyną neuropatii obwodowych i zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

To wszystko oczywiście objawy przedawkowania suplementacji, a nie jej prawidłowego dozowania.

Przedawkowanie suplementów – jak tego uniknąć

Przy odrobinie wysiłku i zachodu, nie tak łatwo jest przedawkować suplementację. Decydując się na jej przyjmowanie, możesz skorzystać z pomocy lekarza. W przypadku wlewów witaminowych, niezależnie od ich rodzajów, skład każdej kroplówki za każdym razem dobierany jest przez lekarza na podstawie wywiadu lekarskiego, stanu Twojego zdrowia i aktualnych badań krwi. Dzięki temu, do Twojego organizmu dostaje się tyle składników mineralnych, mikroelementów i witamin, ile ich potrzebuje.
Możesz też umówić się na wizytę do swojego lekarza pierwszego kontaktu i porozmawiać z nim na temat suplementacji. Doradzi Ci, w jaki sposób na bieżąco kontrolować i uzupełniać niedobory oraz jak ustrzec się przed przedawkowaniem.
Poza tym, kupując poszczególne produkty spożywcze, dokładnie czytaj etykiety. Staraj się też nie dopuszczać do ich nadmiernego spożycia w ciągu dnia. Nie zawsze więcej, znaczy lepiej i tak jest również w przypadku dodatkowych składników, choćby nie wiadomo jak były wartościowe.