Aktywność fizyczna — jakie korzyści ze sobą niesie

Aktywność fizyczna — jakie korzyści ze sobą niesie

O tym, jak bardzo aktywność fizyczna wpływa na pracę ciała i umysłu, przekonało się już wiele osób, które zdecydowały się na stopniową zmianę stylu życia.
Jeśli wciąż brakuje Ci czasu i motywacji do zrobienia kroku w stronę zdrowszego i bogatszego w ruch życia, poznaj najważniejsze korzyści, jakich możesz doświadczyć. Jak już za chwilę się przekonasz, nie musisz od razu kupować karnetu na siłownię, czy drogiego sprzętu do ćwiczeń. Na początek wystarczy zmiana codziennych nawyków, a gdy uznasz, że chcesz więcej, możesz zdecydować się na zaangażowanie w uprawianie wybranej dyscypliny sportowej.

Rodzaje aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna zwykle kojarzy się z uprawianiem konkretnej dyscypliny sportowej i słusznie. To jedna z popularniejszych form, która zapewni Ci odpowiednią dawkę ruchu. Co jednak, jeśli nie chcesz, bądź nie masz czasu na tego rodzaju aktywność fizyczną? Na szczęście do wyboru jest jeszcze kilka innych możliwości. Są tu bardzo proste działania, które możesz stosować niejako przy okazji oraz inne, które wymagają pewnego zaangażowania.

Mężczyzna wchodzi po schodach. Aktywność fizyczna — jakie korzyści ze sobą niesie


Przyjrzyj się stylowi życia, który prowadzisz i zwróć uwagę, w którym miejscu mógłbyś zamienić bezruch na aktywność fizyczną. To może być:

  • korzystanie ze schodów, jeśli mieszkasz w bloku z windą lub masz pracę, gdzie tego typu udogodnienia są dostępne,
  • dojazd do pracy rowerem, zamiast samochodem (opcja na ciepłe i bezdeszczowe dni),
  • praca w ogrodzie lub w ogródku działkowym, jeśli takowy posiadasz,
  • spacery z bliską osobą,
  • gra w kręgle z przyjaciółmi,
  • chodzenie pieszo do pracy w wybrane dni, jeśli odległość od niej jest stosunkowo niewielka.

Przeczytaj także: Dlaczego warto uprawiać sport — sprawdź, zanim znów rozsiądziesz się na kanapie


To tylko kilka, ale bardzo konkretnych pomysłów na to, by aktywność fizyczna zaczęła częściej gościć w Twoim życiu. Gdyby okazało się, że to mało, w każdej chwili możesz zacząć uprawiać wybraną dyscyplinę sportową. To może być forma indywidualna lub zespołowa. To do Ciebie należy wybór.
Jeśli jednak na ten moment wciąż nie jesteś przekonany, sprawdź, jakie korzyści płyną z regularnej aktywności fizycznej.

Aktywność fizyczna — najważniejsze korzyści

Choć wiele osób zna stwierdzenie, że ruch to zdrowie, nie robi nic, by wprowadzić je w życie i tym samym zadbać o siebie w bardziej kompleksowy sposób. A przynajmniej do czasu, gdy coś nie zacznie się psuć w tym wyjątkowo skomplikowanym układzie, jakim jest ich ciało. Jeśli i Ty należysz do tej grupy, nie czekaj na chorobę albo uraz fizyczny, by zmienić swój styl życia na bardziej aktywny. Małymi krokami możesz to zrobić choćby dziś, a najważniejsze jest, by zacząć. Aby to sobie ułatwić i bardziej zmotywować do działania, przyjrzyj się kluczowym korzyściom, jakie staną się Twoim udziałem, gdy aktywność fizyczna na dobre zagości w Twoim życiu.

Zrzucenie nadmiaru kilogramów

Otyłość to choroba przewlekła, na którą choruje coraz większa część współczesnego społeczeństwa. Nie pojawia się ona jednak z dnia na dzień. To proces, który trudno przeoczyć, a mimo to, jakimś cudem wiele osób ma problem z nadwagą. Jeśli tak też jest w Twoim przypadku, zacznij się ruszać. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę, tylko wybierz umiarkowaną aktywność, która nie przeciąży od razu zastałych mięśni i ścięgien. Jeśli nie wiesz, co ćwiczyć, poradź się rehabilitanta, trenera personalnego, lekarza sportowego lub specjalisty od zdrowego trybu życia. W połączeniu z dobrze dobraną dietą aktywność fizyczna pomoże Ci odzyskać prawidłową wagę, a Ty cieszyć się będziesz smukłym i wysportowanym ciałem.

Kobieta z nadwagą ćwiczy na podłodze

Lepsze samopoczucie i odporność na stres

Codzienność nas nie rozpieszcza i każdego dnia dostarcza mnóstwo wyzwań, z którymi musisz sobie radzić zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i zawodowej. To wszystko powoduje stres, napięcie, coraz gorsze samopoczucie i spadek motywacji do działania. Aktywność fizyczna, szczególnie ta na świeżym powietrzu, obniży poziom stresu i pomoże się zdystansować do codziennych spraw. Rozluźni też napięte nerwy, dotleni mózg, a wzrost poziomu energii po treningu sprawi, że poczujesz się mniej zmęczony. A kiedy poczujesz się lepiej, wzrośnie też chęć do działania, które będzie o wiele bardziej produktywne, niż po wypiciu kilku kaw, gdy jesteś w stanie chronicznego zmęczenia.

Mocniejszy układ odpornościowy i nerwowy oraz lepsza praca układu sercowo-naczyniowego

Gdy będziesz ćwiczyć regularnie, lepiej pracować będzie Twoje serce i cały układ sercowo-naczyniowy. Mniejsze ryzyko udaru, zawału i nadciśnienia to coś, co trudno zlekceważyć. Tym bardziej że w skrajnych przypadkach dolegliwości te mogą doprowadzić do śmierci. Aktywność fizyczna pozytywnie wpłynie też na ośrodkowy układ nerwowy. Złagodzi w ten sposób jego napięcie i tym samym spowolni procesy starzenia oraz ich skutki w postaci chorób degeneracyjnych.
Twój układ odpornościowy też potrzebuje wsparcia. Jedną z form jest regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu i to bez względu na pogodę. Warto się przełamać i zrobić to dla siebie, by choroby nie wyłączały Cię tak często z codziennej aktywności życiowej.

Kobieta w średnim wieku ćwiczy na piłce. Aktywność fizyczna — jakie korzyści ze sobą niesie

Lepsza kondycja i działanie układu ruchu

Kondycja wynika z wydolności fizycznej Twojego organizmu. To inaczej zdolność do zwiększonego wysiłku i obciążeń bez odczucia szybkiego zmęczenia. Sprawdza się szczególnie przy wysiłku długotrwałym, w który zaangażowane są Twoje mięśnie szkieletowe, co wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na energię. Gdy zaczniesz regularnie ćwiczyć, wzrośnie też wytrzymałość Twojego ciała na wysiłek fizyczny. Wyjście po schodach, bieg, czy praca wymagająca większego zaangażowania całego ciała nie będą już powodować natychmiastowej zadyszki. Bardziej posłuszne wydadzą Ci się też Twoje mięśnie, na które będziesz mógł liczyć częściej niż do tej pory.

Aktywność fizyczna to też lepszy metabolizm i wydajniejsze przyswajanie składników odżywczych przyjmowanych wraz z pokarmem. Coraz silniejsze będą Twoje mięśnie, zwiększy się mechaniczna wytrzymałość tkanki kostnej i ścięgnistej, a Twoje stawy zapewnią bezproblemową ruchomość poszczególnym częściom układu ruchu.
Codzienna aktywność to też doskonała profilaktyka osteoporozy, co z pewnością docenisz w starszym wieku.

BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA
BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA