fbpx

Jak bezpiecznie chodzić po górach i dlaczego warto to robić

Jeśli chcesz bezpiecznie chodzić po górach, musisz przestrzegać obowiązujących tam zasad. Jednak nie tylko to jest ważne, ponieważ aktywność ta zaliczana jest do sportów wydolnościowych, co oznacza, że trzeba się do niej dobrze przygotować. Dlatego do każdej górskiej wyprawy, powinieneś podejść zarówno jak kochający góry turysta, jak i jako sportowiec.
Oto najważniejsze wskazówki, które pomogą ci miło spędzić czas na łonie natury i wzmocnić Twoją kondycję fizyczną.

Para turystów w górach. Jak bezpiecznie chodzić po górach i dlaczego warto to robić

Jak bezpiecznie chodzić po górach?

Wyprawa w góry to poważna sprawa, choć zawiera w sobie element zabawy, odpoczynku i miło spędzonego czasu. Nie lekceważ rad stałych bywalców gór i śledź komunikaty pogodowe. To jednak nie wszystko. Jeśli masz problemy ze zdrowiem, w tym z układem krążenia lub oddechowym, przed wyjazdem w góry skonsultuj się ze swoim lekarzem, by wykluczyć wszelkie przeciwwskazania do wyprawy. Co jeszcze?

Ruszaj się – dbaj o kondycję przez cały rok

O swojej wyprawie w góry pomyśl z dużym wyprzedzeniem. Najlepiej, gdy wykorzystasz swoje plany związane z wyprawą w góry, do zwiększenia codziennej aktywności. Jeśli nie narzekasz na nadmiar czasu, wykorzystaj ten, który masz między działaniami zawodowymi i domowymi obowiązkami. Chodź schodami i pokonuj część trasy do pracy na piechotę. Codzienny, dwudziestominutowy szybki marsz dwa razy dziennie, daje aż 200 minut tygodniowo. To więcej, niż minimum wysiłku zalecanego w treningu wydolnościowym.

Wybierz dobrą dietę – jedz bogate w składniki odżywcze produkty

Nie licz na to, że możesz jeść, co chcesz, bo przecież jedziesz w góry, gdzie szybko spalisz nadmiar tłuszczu. To tak nie działa, dlatego jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu i nie chcesz złapać zadyszki przy pierwszym podejściu, zadbaj o zdrową dietę przez cały rok.
Przed wyjściem na szlak, zjedz lekkie, bogate w węglowodany śniadanie, a na drogę weź 2 litry bogatych w minerały płynów. Na trasie jedz dużo wysokowartościowych węglowodanów, w tym batoniki musli, suszone owoce oraz pieczywo pełnoziarniste.

Ogranicz ryzyko do minimum – dobrze planuj każde wyjście w góry

Możesz wyjść na szlak w klapkach i bez zawracania sobie głowy prognozą pogody, ale wiesz, że to nie najlepszy pomysł. Jeśli chcesz bezpiecznie chodzić po górach, musisz przed każdym wyjściem dobrze się do tego przygotować. Sprawdź długość i stopień trudności wybranej trasy, panujące warunki pogodowe i prognozę na cały dzień oraz minimalny czas, jakiego potrzebujesz by wrócić do domu.

Jak obliczyć czas potrzebny na przejście?
Pamiętaj, że zmierzasz na szczyt, a to oznacza, że poruszasz się nie tylko w poziomie, ale też wspinasz się na pewną wysokość. Idąc w grupie, przy wychodzeniu, w godzinę pokonacie 300 metrów wysokości, zaś ok. 500 m przy schodzeniu. Poruszając się po płaskim terenie możecie pokonać w tym samym czasie odcinek ok. 4 km.
Jeśli przykładowo wybrana przez Ciebie trasa ma 12 km długości (3 godziny marszu) i w tym czasie pokonasz 1500 m różnicy wzniesień ( 5 godzin marszu), niższą wartość dzielisz na pół i dodajesz do drugiej. W tej sytuacji, na dotarcie do celu musisz zarezerwować około 6,5 godziny. Nieco mniej potrzebować będziecie na zejście ze względu na większą prędkość przy schodzeniu.

Para turystów patrzy na mapę. Jak bezpiecznie chodzić po górach

Wyposażenie – postaw na jakość i funkcjonalność

Odpowiednie ubranie i obuwie to podstawa, dlatego nie kupuj ich w ostatniej chwili. Wybierz sklep z obsługą, która służyć Ci będzie fachową pomocą. Wychodząc na szlak, przygotuj się na nagłą zmianę pogody. Parasol będzie zbędny, ale lekka nieprzemakalna i oddychająca kurtka, z pewnością się przyda.
Do tego spakuj do plecaka:

  • czapkę,
  • bieliznę na zmianę,
  • rękawiczki,
  • krem z filtrem,
  • ochronną szminkę,
  • mapę turystyczną w skali 1:50 000,
  • apteczkę,
  • pożywienie i coś do picia,
  • w pełni naładowany telefon komórkowy.

Dlaczego warto chodzić po górach?

Do wypadu w góry na pewno nie trzeba przekonywać tych, którzy kochają ten rodzaj aktywności i otwartą przestrzeń, której w tym miejscu nie brakuje. Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy rzeczywiście warto wkładać tyle wysiłku w zdobywanie mniejszych lub większych szczytów, zwróć uwagę na korzyści, jakie to ze sobą niesie. Być może przekonają cię do zorganizowania swojej pierwszej, górskiej wyprawy.
Co w takim razie dobrego może wyniknąć dla Ciebie z górskiej wędrówki?

Lepsza kondycja fizyczna i zdrowsza sylwetka

Jeśli skorzystasz z zamieszczonych powyżej rad, nie powinieneś „umierać” już po pierwszym dniu spędzonym na szlaku. Dobrze dawkowana aktywność wytrzymałościowa, do której należy chodzenie po górach, pobudza do pracy wszystkie duże grupy mięśni. Zwiększa się Twoja wydolność oddechowa, rozszerzają się płuca, obniża ryzyko zawału serca i nadciśnienia, a także poprawia się Twoja ogólna kondycja. Z pewnością przyda Ci się do uprawiania innych sportów lub w codziennym życiu.
Poza tym, jeśli bezpiecznie chodzisz po górach, nie szarżując i nie narażając swojego zdrowia, masz szansę na zrzucenie zbędnych kilogramów i wyrzeźbienie wymarzonej sylwetki. Możliwe to jest, ponieważ w trakcie wędrówki i wspinania się, pracują nie tylko twoje łydki i uda, ale też brzuch, pośladki i ręce.

Wzmocniony układ odpornościowy

Czas spędzony na słońcu, co jest równoznaczne z przyjmowanie naturalnej witamin D. Wdychanie czystego i świeżego powietrza, przebywanie w zmiennych warunkach atmosferycznych oraz odpowiednio dawkowany wysiłek, bardzo dobrze wpłynie na Twój układ immunologiczny. Tym samym zyskasz lepszą ochronę przed bakteriami, wirusami i drobnoustrojami. Zaś w okresie jesiennym i zimowym, nie dasz się tak łatwo chorobom.

Mniej stresu i nerwów

Już samo przebywanie na łonie przyrody wpływa terapeutycznie na umysł. Skupiając się na szlaku, trudnościach do pokonania i pięknych widokach, możesz odpocząć od codziennych spraw i wyzwań, które życie stawia przed Tobą każdego dnia. Poprawi się też Twój nastrój dzięki zwiększonej obecności endorfin. Czas w górach sprzyja też owocnym przemyśleniom i złapaniu dystansu do codziennych problemów.