fbpx

Dieta na poprawę płodności – czy istnieje?

dieta na poprawę płodności,

Pary starające się o dziecko, zwłaszcza z pewnymi trudnościami, chwytają się wszelkich sposobów. Nic więc dziwnego, że jednym z elementów, które zagoszczą w codzienności przyszłej mamy i taty jest właściwa dieta na poprawę płodności. Niektórzy pójdą jednak o krok dalej i skupią się na ułożeniu jadłospisu, który poprawi jakość nasienia i komórek jajowych, zwiększając tym samym szansę na zajście w ciążę. Czy dieta na poprawę płodności istnieje naprawdę?

Niepłodność – globalny problem wielu par…

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że problemy z płodnością dotyczą 12 procent populacji krajów uprzemysłowionych. Szacuje się, że w Polsce boryka się z tym problemem nawet 1,5 mln par! Niestety skala problemu wciąż rośnie… Przyczyny niepłodności należy szukać u obu partnerów. Problemy z zajściem w ciążę mogą brać się z wad anatomicznych w budowie układu rozrodczego lub nieprawidłowym funkcjonowaniu gonad. Niekiedy powodem niepowodzeń w drodze do rodzicielstwa jest niepłodność immunologiczna. Jest to stan, w którym organizm kobiety negatywnie reaguje na plemniki lub komórki zarodka. Rozpoznając je jako obce, prowadzi do ich zniszczenia, co skutkuje brakiem zapłodnienia lub nawracającymi poronieniami.

dieta w ciąży zdrowe tłuszcze w ciąży

Co jeść, żeby zwiększyć szansę na zapłodnienie – czyli dieta na poprawę płodności.

Przygotowanie do ciąży jest bardzo istotne, aby proces ten przebiegał w zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Przyszli rodzice powinni zwrócić uwagę na ich styl życia – dietę, aktywność fizyczną, odpoczynek i ilość stresu. Te elementy są nie bez znaczenia dla skuteczności zapłodnienia. Jest to ważne nie tylko podczas naturalnym metod starania się o dziecko, ale również w procesie zapłodnienia pozaustrojowego, czyli in vitro. 

To, co jemy, ma ważny wpływ na procesy zachodzące w organizmie, również na pracę układu rozrodczego. Pozytywny wpływ na skuteczność zapłodnienia ma przede wszystkim zdrowa i zbilansowana dieta – zarówno przyszłej mamy, jak i taty. Istotna jest właściwa ilość składników odżywczych oraz witamin. Pary starające się o dziecko nie powinny stosować diet redukcyjnych, czyli na zmniejszenie masy ciała. Jeśli u kobiety lub jej partnera występuje nadwaga, lub otyłość – redukcja wagi jest zalecana, ale przed staraniami o potomstwo. Zbyt mała podaż kalorii w diecie może negatywnie wpływać na owulację – hamując ją. Zarówno otyłość, jak i niedowaga mogą mieć negatywny wpływ na płodność obojga partnerów.

co jeść na poprawę płodności dieta na poprawę płodności

Tłuszcze w diecie – jeść czy unikać?

Osoby dbające o linię, razem z ograniczeniem spożywania węglowodanów, zmniejszają również ilość tłuszczów w diecie. W przypadku starań o dziecko niekoniecznie jest to właściwe działanie. Tłuszcze są ważnym elementem diety na poprawę płodności, ale należy wybierać te o prozdrowotnych właściwościach. Wśród nich możemy wyróżnić tłuszcze nasycone oraz nienasycone, i to właśnie na te drugie z nich powinniśmy zwrócić szczególną uwagę i włączyć je do diety na poprawę płodności. Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to substancje, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego konieczne jest ich dostarczenie wraz z dietą na poprawę płodności. NNKT to przede wszystkim kwasy omega-3 i omega-6. Kwasy omega-6 występują naturalnie w oleju słonecznikowym czy rzepakowym, które dość często są używane w polskich kuchniach. Z kolei kwasy tłuszczowe omega-3 znajdziemy w tłustych rybach, orzechach włoskich czy oleju lnianym. Są to bardzo wartościowe tłuszcze zwłaszcza w okresie ciąży. 

Dostarczenie wraz z dietą odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega-3, niekoniecznie jest łatwe. Z pomocą przychodzą specjalnie przygotowane preparaty, które podawane dożylnie pozwalają uzupełnić w organizmie poziom zdrowych tłuszczów. To niezwykle ważne w okresie przygotowań do ciąży, zarówno naturalnymi metodami, jak i poprzez zapłodnienie pozaustrojowe In Vitro. Stosowany preparat Intralipid zwiększa szansę na posiadanie potomstwa u par ze zdiagnozowaną niepłodnością immunologiczną. Zawarte w nim zdrowe kwasy tłuszczowe zmniejszają nadreaktywność układu odpornościowego i hamują odpowiedź immunologiczną skierowaną przeciwko męskim komórkom płciowym lub komórkom zarodka. Odpowiednie przygotowanie, zmiana trybu życia, diety na poprawę płodności oraz dodatkowe metody wspomagania zapłodnienia to zwiększenie szansy na posiadanie potomstwa!