fbpx

Metody na Covid – 10 sposobów na przetrwanie pandemii w zdrowiu

Mimo, iż od początku pandemii minął już rok, to wciąż dochodzi do zachorowań, również tych ze skutkiem śmiertelnym. Wydaje się, że nikt nie może czuć się bezpieczny w zetknięciu z wirusem, na który wciąż nie znaleziono lekarstwa i który też zaczyna mutować. To zaś dodatkowo utrudnia walkę z nim i budzi niepokój u wielu ludzi na całym świecie.
Dopóki naukowcy i lekarze nie znajdą skutecznej metody na covid, musisz się skupić na wzmocnieniu naturalnych właściwości obronnych swojego organizmu. Co konkretnie możesz zrobić?

Zdrowa rodzina na łonie natury. Metody na covid

Dwa rodzaje funkcji odpornościowych

Na pewno niejeden raz korzystałeś już w swoim życiu z niezwykłych funkcji obronnych i regeneracyjnych własnego układu immunologicznego. Ta wbudowana tarcza, w którą wyposażone jest Twoje ciało, wciąż uczy się reagować na zmienne warunki zewnętrzne i tworzy odpowiednie mechanizmy do walki z nowymi zagrożeniami. Dzięki temu, przy kolejnym spotkaniu od razu rozpoznaje intruza i przechodzi do ataku.

Twój organizm wyposażony został w dwa rodzaje funkcji odpornościowych:

Wrodzony układ odpornościowy

Aktywowany jest w sytuacji uszkodzenia lub infekcji zewnętrznej powłoki Twojego ciała, czyli skóry. To dzięki niemu goją się skaleczenia i zadrapania oraz wygaszeniu ulega niewielka infekcja, do której dochodzi w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Adaptacyjny układ odpornościowy

Rodzajów zagrożeń i sposobów walki z nimi, uczy się od pierwszych chwil po urodzeniu. Aktywowany jest w chwili, gdy pojawi się zagrożenie w postaci bakterii i wirusów. Po skończonej walce zachowuje wytworzone przeciwciała oraz pamięć związaną z rodzajem intruza. W ten sposób buduje naturalną odporność organizmu na przyszłość.

Metody na Covid, czyli jak zachować zdrowie w czasie pandemii

Często najprostsze sposoby obrony przed chorobą mogą okazać się najskuteczniejsze. Im sprawniej i szybciej działa Twój układ immunologiczny, tym większa szansa na zwalczenie wirusa zanim ten doprowadzi do groźnych zmian w ciele. Oto najważniejsze, a jednocześnie bardzo proste w stosowaniu metody na covid i inne choroby, które mogą zaatakować Twój organizm. Choć nie dają gwarancji, że nie zachorujesz, to na pewno mają wpływ na sam przebieg choroby i czas jej trwania.

Witamina D – niezbędny składnik aktywujący układ odpornościowy

Do najważniejszych komórek tworzących układ odpornościowy i działających na pierwszej linii obrony, należą limfocyty. By jednak skutecznie pełniły swoją rolę, do aktywacji potrzebują witaminy D. Gdy masz jej za mało, limfocyty są uśpione i tym samym nie są w stanie wykrywać i unicestwiać obcych patogenów.
Witamina D nie tylko aktywuje cytokiny, ale też reguluje ich reakcję na wirusy i bakterie, by działanie systemu odpornościowego skrócić do minimum.


Przeczytaj też: Jak duży wpływ na układ odpornościowy ma witamina D?


Sen, relaks i wypoczynek

Jak każdy dorosły człowiek, do regeneracji organizmu potrzebujesz 8 godzin dobrego snu. Do tego powinieneś zasypiać nie później, niż o 22:30. Głęboki sen sprawia, że w Twoim ciele wzrasta liczba limfocytów. Jeśli z jakiegoś powodu systematycznie zarywasz noce i odsypiasz je w dzień, obniża się poziom melatoniny, co negatywnie wpływa na Twój układ odpornościowy.

Dieta bogata w sfermentowane pokarmy

Sieć bakterii jelitowych, pomaga komórkom odpornościowym odróżnić szkodliwe komórki od tych zdrowych. Dlatego powinieneś zadbać o obecność w swojej diecie, produktów bogatych w pożyteczne bakterie zwane probiotykami, które zasilają przewód pokarmowy. Stąd nie powinno w niej zabraknąć kiszonej kapusty i ogórków, buraków, jogurtów i kefiru, by systematycznie dbać o równowagę flory bakteryjnej w jelitach.

Organiczne warzywa

Beta-karoten i suplementacja

Marchew, jarmuż, szpinak, brokuły oraz dynia, mango, bataty i morele to źródło beta-karotenu i witaminy A. Ten pierwszy chroni układ odpornościowy przed wolnymi rodnikami, a witamina pozytywnie wpływa na wytwarzanie śluzu i ciągłość błon śluzowych.
Pamiętaj więc, by w twojej codziennej diecie obecne były zarówno warzywa, jak i owoce zarówno w postaci stałej, jak i soków, najlepiej uzyskanych za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej.
Dbaj też o poziom innych witamin w organizmie, które mają znaczący wpływ na jego funkcjonowanie i sprawne działanie układu odpornościowego

Dobre tłuszcze

Hormony przeciwzapalne, które usprawniają pracę Twojego układu odpornościowego, potrzebują odpowiedniego budulca. Ten zaś dostarczany jest przez kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego, w tym kwasy omega-3. Znajdziesz je w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym oraz w rybach morskich, siemieniu lnianym i orzechach włoskich.

Umiarkowana aktywność fizyczna

Wielu osobom trudno się zmotywować do regularnych ćwiczeń, bo zwykle zajmują dużo czasu. Tego zaś przy natłoku obowiązków wciąż im brakuje. Nie musisz od razu wykupywać karnetu na siłownię. Wystarczy 20-30 minut spaceru lub jazdy na rowerze dziennie. Możesz to przeplatać pływaniem lub ćwiczeniami aerobowymi w domowym zaciszu.
Ćwicząc regularnie, zmniejszasz stan zapalny i pomagasz komórkom układu immunologicznego w regularnej regeneracji.

Zarządzaj poziomem stresu

Skuteczne metody na covid nie będą odpowiednio działać, jeśli Twoje ciało ogarnięte będzie przez chroniczny stres. Fakt, że jest on nieodłącznym towarzysz w dzisiejszych czasach nie oznacza, że musisz się na to godzić. Tym bardziej w czasach pandemii, kiedy od samego początku towarzyszy Ci uczucie niepewności i lęku o siebie oraz swoich bliskich. Kiedy stres utrzymuje się zbyt długo, w Twoim organizmie mogą częściej pojawiać się stany zapalne. Dochodzi też do zaburzenia równowagi w funkcjonowaniu komórek odpornościowych.
Do sprawdzonych i łatwych w stosowaniu sposobów radzenia sobie ze stresem należą ćwiczenia oddechowe, medytacja, joga oraz praktyka uważności. Możesz też skorzystać z pomocy terapeuty, który nauczy Cię, jak radzić sobie w sytuacjach stresowych.

Kontroluj objawy chorób przewlekłych

Nawet, jeśli chorujesz przewlekle, masz wpływ na to, jak działa Twój układ odpornościowy, by zmniejszyć tym samym ryzyko infekcji. Przykładem może być cukrzyca typu 2, która wymaga odpowiedniego zarządzania poziomem cukru we krwi. Gdy tego nie robisz, możesz doprowadzić do przewlekłej reakcji zapalnej, która osłabia system immunologiczny Twojego organizmu.
Dbając o siebie i ściśle stosując się do zaleceń lekarskich, uwalniasz rezerwy, które pomagają organizmowi w zwalczaniu infekcji.

Uśmiechnięta kobieta

Stosuj pozytywne myślenie

Ze względu na to, iż negatywne emocje mogą osłabiać i spowalniać odpowiedź Twojego układu odpornościowego na atak patogenów, dbaj o swój nastrój i stan psychiczny. Nawet, jeśli okoliczności zewnętrzne nie skłaniają Cię do śmiechu czy pozytywnego myślenia, rób to, aż sam uwierzysz, że masz ku temu powód i obudzisz w sobie pozytywne emocje. Już samo uśmiechanie się, nawet jeśli tylko udajesz, obniża ciśnienie krwi, więc tak naprawdę nic nie tracisz, a zyskać możesz naprawdę wiele. Ćwicz się też we wdzięczności, która skutecznie poprawia nastrój, a co za tym idzie, zmniejsza ilość negatywnych emocji, smutku u depresyjnych myśli.

Ogranicz używki

Metody na covid to nie tylko odpoczynek i suplementacja czy aktywność fizyczna, ale też rezygnacja z tego, co Ci szkodzi. A tym dla Twojego układu odpornościowego jest alkohol i papierosy. Niszczą wybrane witaminy oraz ograniczają zarówno ich wchłanialność, jak i mikroelementów, które wzmacniają siły obronne organizmu. Na początek wystarczy, że ograniczysz ilość, co już zacznie przynosić wymierne korzyści.

Jak widzisz, nie są to trudne działania, dlatego jeszcze dziś zacznij wprowadzać je w życie. Może nie wszystkie na raz, ale już kilka z nich, może znacznie poprawić działanie Twojego układu odpornościowego. To zaś, wzmocni Twoją ochronę przez bakteriami i wirusami, byś mógł cieszyć się zdrowiem.