Święta w zdrowym stylu — co zrobić, by tak je przeżyć

Święta w zdrowym stylu — co zrobić, by tak je przeżyć

Z jednej strony święta to wyjątkowy czas w roku, na który większość z nas czeka, a z drugiej wciąż nie udaje nam się ich przeżyć tak, jak naprawdę byśmy tego chcieli. Ostatecznie okazuje się, że czujemy się dużo gorzej po ich zakończeniu, niż wtedy, gdy zapracowani marzyliśmy o dobrym odpoczynku. Co możesz zrobić, by przeżyć zbliżające się święta w zdrowym stylu?

Jak sprawić, by nie dać się wciągnąć w wir męczących przygotowań, nerwowych zakupów, zarwanych nocy i dyskomfortu z powodu przejedzenia?

Święta a zdrowy styl życia — czy można to pogodzić

Święta i zdrowy styl życia wydają się leżeć na dwóch przeciwległych biegunach. Z czego wynika to częste przekonanie?

3 filary zdrowego stylu życia

Na zdrowy styl życia składa się przede wszystkim:

Odpowiednia ilość i jakość odpoczynku

Życie w ciągłym stresie nie służy ani Twojemu ciału i psychice, ani też temu, czym każdego dnia wypełnione jest Twoje życie. Im dłuższe są okresy bez regenerującego odpoczynku i relaksu, tym szybciej zbliżasz się do wypalenia i coraz mocniej osłabiasz odporność swojego organizmu.

Zdrowy styl życia oznacza regularny odpoczynek. I nie chodzi o bezczynne leżenie na kanapie przed telewizorem przez pół dnia. Mowa tu o aktywnym, świadomie zaplanowanym odpoczynku, który każdego dnia na dłuższą lub krótszą chwilę pozwoli Ci się odciąć od zadań i obowiązków. To czas dla siebie, który możesz spędzić w ulubiony sposób. Nieważne, czy wybierzesz masaż, lekturę książki, zanurzenie się w dźwiękach ulubionej muzyki, medytację, czy też oddanie się hobby. Istotne jest, byś czuł, że pozytywnie wpływa to zarówno na Twoje ciało, jak i umysł.

Zimowy-odpoczynek-kobieta-na-fotelu-spoglada-przez-okno

Gdy dodasz do tego około 7 i pół godziny nocnego odpoczynku, z pewnością będziesz się lepiej czuł i nie zabraknie Ci energii do działania w ciągu dnia. Nocny sen to podstawowa biologiczna potrzeba Twojego organizmu i nie jesteś w stanie niczym jej zastąpić.

Zdrowa i dostosowana do potrzeb Twojego organizmu dieta

Wbrew pozorom, nie tak łatwo znaleźć dla siebie odpowiednią i do tego smaczną dietę. Nie znaczy to jednak, że nie jest to możliwe. Jeśli nie samemu, może poszukać jej z pomocą dietetyka. Przynajmniej nie będziesz tego robić metodą prób i błędów, które czasem mogą Cię sporo kosztować. Również, gdy chodzi o Twoje zdrowie i ogólne samopoczucie.

W czasach, gdy na półkach sklepowych coraz więcej jest żywności mocno przetworzonej, trudno jest wybrać produkty, które są naprawdę zdrowe i wolne od dodatków oraz modyfikacji genetycznej. A nawet, jeśli nie ma ich zbyt wiele, to znów wybrana żywność może mieć znikomą ilość wartości odżywczych.

W zdrowym stylu życia nie chodzi tylko o to, co jesz, ale też jak oraz kiedy. Im więcej świadomości będzie od pierwszego momentu komponowania posiłku, czyli wyboru zdrowych i wartościowych produktów, poprzez sposób ich przygotowania, a kończąc na spokojnym spożywaniu, tym więcej taka dieta przyniesie Ci korzyści. Ważne są też pory dnia, w których jesz posiłki, zwłaszcza ostatni, przed nocnym odpoczynkiem.

Kobieta biega w zimie w parku

Regularna aktywność fizyczna

Codzienna, nawet umiarkowana aktywność fizyczna to skuteczny sposób na dotlenienie swojego ciała, zredukowanie poziomu cholesterolu i zwiększenie pojemności płuc. Dopasowane do Twoich możliwości ćwiczenia, czy choćby szybki spacer to coś, co powinno stać się Twoim nawykiem. W ten sposób nie tylko zadbasz o swoje stawy. Pozytywnie wpłyniesz też na przemianę materii, układ odpornościowy i zdrowie psychiczne.
Jeśli połączysz to ze zdrową dietą i aktywnym odpoczynkiem, łatwiej ci będzie przeżyć święta w zdrowym stylu.

Święta — przerwa w zdrowym stylu życia

Przypomnij sobie swoje ubiegłoroczne święta. Jak się po nich czułeś? Czy obiecywałeś sobie, że już nigdy więcej tak przeżytych dni?
Wszystko przez to, że okres świąt to najczęściej mocno przesunięta godzina nocnego odpoczynku, niezbyt zdrowe i mocno tuczące jedzenie oraz zerowa aktywność fizyczna. Okazuje się, że bardzo trudno oprzeć się pokusie zrobienia sobie przerwy w diecie, ćwiczeniach czy wcześniejszym kładzeniu się do łóżka. W końcu tych kilka dni nikomu jeszcze nie zaszkodziło. Czy aby na pewno? Zwłaszcza gdy dwa dni świąt przeciąga się do Nowego Roku, bo przecież nie może się zmarnować tyle dobrego jedzenia. A do tego znajomi ciągle zapraszają do siebie po pracy, więc świętowaniu nie ma końca.

Jak znaleźć złoty środek i z jednej strony zadbać o siebie, a z drugiej cieszyć się czasem świąt i spotkaniami przy rodzinnym stole?

Święta w zdrowym stylu — jak sprawić, by takie właśnie były

Gdyby można było w jednym zdaniu zawrzeć radę, którą dobrze zapamiętasz i dzięki temu będziesz mógł z niej korzystać każdego roku, to brzmiałaby ona tak: Święta są dla Ciebie, a nie Ty dla Świąt.

Zastosują ją już w okresie przedświątecznym, gdy rośnie gorączka przygotowań. Te zaś zwykle przyjmują postać generalnych porządków, szalonych zakupów (nierzadko zostawianych na ostatnią chwilę) i tworzenia rozbudowanego świątecznego menu. To zaś prosty przepis na jeszcze większy stres i ogromne zmęczenie, które skutecznie może popsuć Ci świąteczną atmosferę.

Rodzina spędza aktywnie czas na święta - Święta w zdrowym stylu

W przypadku diety również powyższa rada uchroni Cię przed przejedzenie, niestrawnością i uczuciem ciężkości po wstaniu od stołu. Nie musisz jeść wszystkiego i to w dużych ilościach. O wiele lepszym, zdrowszym i przyjemniejszym rozwiązaniem jest próbowanie świątecznych potraw, delektowanie się ich smakiem i postawienie na różnorodność, a nie wielkość porcji na talerzu.

Nie musisz też rezygnować z aktywności fizycznej, zwłaszcza gdy cały rok wytrwale pracowałeś na swoją obecną formę. Bądź przy świątecznym stole tym, który inicjuje wspólny spacer, wypad za miasto, czy choćby taniec dla rozruszania zastałego ciała. Wpłyniesz tym samym pozytywnie na przemianę materii i zmniejszysz ryzyko problemów żołądkowych.

Święta w zdrowym stylu to coś, co w tym roku może się stać Twoim udziałem. Może też będą okazją do wprowadzenia zmian w dotychczasowym stylu życia i zadbania o siebie w jego najważniejszych obszarach.

BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA
BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA