fbpx

Zażywanie witamin – dlaczego jest takie ważne?

Musisz brać witaminy, żeby być zdrowym. Każde dziecko słyszy takie słowa przynajmniej raz w życiu i widząc poważną minę rodzica, uznaje, że to naprawdę coś bardzo ważnego. Zażywanie witamin towarzyszy nam od wczesnych lat dzieciństwa i nie ustaje w wieku dorosłym.
Czy wiesz, dlaczego te proste związki organiczne, są tak ważne dla Twojego organizmu? Już minimum wiedzy na ten temat pozwala inaczej spojrzeć na temat suplementacji. Jeśli do tej pory nie przywiązywałeś do tego zbytniej uwagi, masz okazję to zmienić.

Oto kilka istotnych informacji na temat samych witamin, ich roli w organizmie oraz o tym, jak możesz sprawdzić, czy nie cierpisz na ich brak.

Kobieta przy stole z warzywami i owocami. Zażywanie witamin - dlaczego jest takie ważne?

Dlaczego zażywanie witamin jest takie ważne?

Choć zwykle potrzebne są w niewielkich ilościach, to i tak są niezbędne, by Twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Jako że sam ich nie wytwarzasz (prócz witaminy D, którą syntetyzujesz z pomocą promieni słonecznych), musisz je przyjmować wraz z pożywieniem lub w postaci syntetycznej.

Witaminy pełnią funkcje o charakterze katalitycznym lub regulującym. Ułatwiają lub regulują ważne reakcje chemiczne w komórkach Twojego organizmu. Gdy ich brakuje, dochodzi do blokady jednej lub większej ilości specyficznych reakcji metabolicznych w komórce. Może to zaburzyć równowagę metaboliczną zarówno w niej, jak i w całym organizmie.

Poza tym, zażywanie witamin jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania Twojego wzroku, rozwoju kości, wzrostu odporności i przepływu krwi. Wpływa również na Twoją psychikę i stopień koncentracji.

Skutki niedoboru witamin

Gdy ich brakuje, nie tylko nie jesteś w stanie w pełni wykorzystać możliwości swojego organizmu, ale też dochodzi do poważnych zaburzeń w jego funkcjonowaniu, w tym chorób. Może się to przejawiać między innymi w postaci:

  • krzywicy i osteomalacji – brak witaminy D,
  • chorób oczu, w tym kurzej ślepoty – niedobór witaminy A,
  • dolegliwości skórnych, a konkretnie łojotoku, stanów zapalnych, pelagry – braki witamin z grupy B (B2, B3, B6, B7),
  • choroby beri-beri – niski poziom witaminy B1,
  • małej krzepliwości krwi – niedobory witaminy K,
  • problemów psychicznych, w tym zaburzeń koncentracji, stanów lękowych, bezsenności, depresji i zmęczenia – braki między innymi witaminy B6.

Jak widzisz, zażywanie witamin ma sens i to duży. Które z nich są najważniejsze?

Witaminowy alfabet. Zażywanie witamin - dlaczego jest takie ważne?

Witaminowy alfabet w skrócie

Wszystkie witaminy pełnią określone funkcje w organizmie. A skoro tak, to nie warto zastanawiać się, które z nich są ważniejsze. Ich rola nie jest przypadkowa, a brak którejkolwiek z nich, wpływa na funkcjonowanie komórek i procesów zachodzących w poszczególnych organach ciała.
Oto witaminowy alfabet, który jest niemniej ważny niż ten, którego nauczyłeś się w szkole.

Witamina A

Jej obecność jest niezbędna do budowy i utrzymania w zdrowiu Twoich zębów, tkanek miękkich i kości. To między innymi witaminie A zawdzięczasz zdrową skórę, dobry wzrok, a kobiety doceniają dodatkową wartość, gdy chcą zostać matkami. Witamina A pomaga też zwalczać choroby i infekcje, wspierając układ odpornościowy.

Witaminy z grupy B

W jej skład wchodzą witaminy B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12. Zażywanie witamin z grupy B jest bardzo ważne, ponieważ pełnią istotne funkcje w organizmie. Są wręcz niezbędne, jeśli chcesz dobrze wykorzystywać energię z pożywienia, wytwarzać czerwone krwinki, utrzymać w dobrej kondycji skórę i błony śluzowe oraz, co naprawdę ważne, cieszyć się prawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Witamina C

Jest niezbędna w przypadku tkanek, do ich prawidłowego wzrostu i naprawy uszkodzeń. Poza tym wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne oraz ma wpływ na wchłanianie żelaza z produktów roślinnych. Pełni ważną rolę w tworzeniu komórek, ścięgien, więzadeł i naczyń krwionośnych. Pomaga w gojeniu się ran oraz utrzymaniu w zdrowiu kości, chrząstek i zębów. Pozytywnie wpływa na prawidłowe ciśnienie tętnicze.

Witamina D

Prócz wpływu na zdrowie zębów i kości, reguluje też gospodarkę wapniową organizmu, pobudzając wchłanianie wapnia i fosforu. Tym samym wpływa na kształtowanie się oraz odpowiednią gęstość kości u niemowląt i dzieci. Może też zapobiegać cukrzycy, nadciśnieniu, alergii, anemii i chorobom serca. Więcej na jej temat przeczytasz TUTAJ.

Witamina E

Jako przeciwutleniacz chroni ciało przed wolnymi rodnikami. Jest ważna dla układu odpornościowego, procesów metabolicznych oraz w dostarczaniu substancji odżywczych do komórek. Pełni też ważną rolę w procesie produkcji czerwonych krwinek i pomaga utrzymać prawidłowy poziom krzepliwości krwi.

Witaminy z grupy K

Uczestniczą w procesie krzepliwości krwi oraz wpływają na gospodarkę wapienną, istotną dla prawidłowego funkcjonowania kości.

Jak się dowiedzieć, których witamin mi brakuje?

Zażywanie witamin musi być adekwatne do ich niedoborów w Twoim organizmie. By się dowiedzieć, czy do takowych doszło, nie czekaj, aż zachorujesz lub w przypadku kobiet, gdy zdecydujesz się na zajście w ciążę.
W każdej chwili możesz skorzystać z badań laboratoryjnych, dzięki którym dowiesz się, jakich witamin Ci brakuje oraz jaki jest ich poziom w Twoim organizmie. Tak naprawdę powinieneś to robić raz w roku, jeśli w tym czasie nic złego nie dzieje się z Twoim ciałem.
Wyniki badania krwi pozwolą Ci też uniknąć poważnych chorób albo wykryć je na tyle wcześnie, by zwiększyć szansę na ich wyleczenie. Każda z nich, na swój wyjątkowy sposób zmienia skład i obraz krwi, zanim pojawią się zewnętrzne dolegliwości.

Aby wykonać badanie krwi, nie potrzebujesz skierowania od lekarza. Możesz to zrobić między innymi w jednej z naszych placówek, położonej najbliżej Twojego miejsca zamieszkania. Sprawdź lokalizację i umów się drogą telefoniczną.