fbpx

Rola wody w organizmie człowieka – jak bardzo jest ważna

Czy powinieneś pić wodę nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia? Odpowiedź na to pytanie wciąż zaskakuje tych, którzy chyba nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Gdy jednak dowiadują się, jaka jest rola wody w organizmie, powoli zaczynają zmieniać swoje nawyki żywieniowe.

Jeśli również masz problemy z regularnym piciem odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia, teraz masz okazję to zmienić.

Kobieta czyta gazetę i pije wodę. Rola wody w organizmie człowieka - jak bardzo jest ważna

Woda w organizmie człowieka – gdzie dokładnie się znajduje

Gdybyśmy odpowiedzieli na to pytanie w sposób ogólny, moglibyśmy stwierdzić, że woda znajduje się wszędzie. Jest ona bowiem częścią składową każdej komórki i przestrzeni międzykomórkowych.

Aby lepiej to sobie uświadomić, możesz dokonać podziału wynikającego z miejsc w Twoim organizmie, w których występuje woda. Obecna jest ona:

  • w komórkach – woda wewnątrzkomórkowa,
  • na zewnątrz komórek – woda zewnątrzkomórkowa, w skład której wchodzi woda znajdująca się w:
    • naczyniach krwionośnych – woda wewnątrznaczyniowa,
    • płynach otaczających komórki oraz w chłonce – woda międzykomórkowa,
    • płynach przewodu pokarmowego, dróg żółciowych, moczowych i trzustkowych, w jamie otrzewnej i opłucnej, w worku osierdziowym i cieczy wodnistej oka, w płynie mózgowo-rdzeniowym, płynie maziowym w torebkach stawowych – woda transkomórkowa.

Mówiąc bardziej konkretnie i obrazowo, mniej więcej tyle miejsca procentowo zajmuje woda w każdym z poniższych organów Twojego ciała:

  • mózg – 75%
  • krew – 83%
  • stawy – 83%
  • serce – 79%
  • nerki – 83%
  • limfa – 83%
  • wątroba – 86%
  • mięśnie – 75%
  • płuca – 80%
  • skóra – 64%
  • kości – 22%

Jak widzisz, nie są to małe liczby, co może oznaczać jedno: rola wody w organizmie jest bardzo ważna.

Starsza kobieta pije wodę. Rola wody w organizmie człowieka - jak bardzo jest ważna

Ile wody znajduje się w twoim organizmie?

Ogólnie woda zajmuje około 55 – 70% Twojego organizmu. Dokładna ilość zależna jest od Twojego wieku, płci i masy ciała. Okazuje się bowiem, że więcej wody znajduje się w organizmie mężczyzny, niż kobiety, która to w swoim ciele ma więcej tkanki tłuszczowej. Ta zaś składa się jedynie z 10-20% wody w przeciwieństwie do mięśni, które zawierają jej aż 74-80%. Stąd mniej wody w organizmie mają też osoby otyłe i cierpiące na nadwagę.
Najwięcej wody było w Twoim ciele w okresie niemowlęcym, bo aż75-80%. Niestety z biegiem lat ubywa jej, dlatego najmniej mają jej osoby starsze. W ich przypadku poziom nawodnienia może spaść nawet do 46%.

Rola wody w organizmie

Ze względu na to, iż każdego dnia twój organizm wydala pewne ilości wody, powinieneś regularnie uzupełniać jej stan do właściwego poziomu. W innym przypadku dojdzie do odwodnienia, którego skutki możesz odczuć w wielu obszarach swojego życia.


Przeczytaj też: Odwodnienie organizmu – jak do niego nie dopuścić?


Woda odpowiada za prawidłowy przebieg wielu procesów fizjologicznych w Twoim ciele. Dla wielu substancji chemicznych pełni rolę rozpuszczalnika i jest doskonałym środkiem transportu dla tlenu i składników odżywczych. To dzięki wodzie docierają one do miejsc, w których są potrzebne.
Poza tym bierze udział w procesie przemiany materii, wchodząc w skład soków trawiennych i usprawniając trawienie pokarmów.
W zależności od pogody reguluje odpowiednio temperaturę ciała. Chłodzi je, gdy jest gorąco, zaś kiedy temperatura na zewnątrz spada, roznosi ciepło po całym ciele i tym samym pomaga Ci się rozgrzać.

To, jak ważna jest rola wody w organizmie widać po Twojej skórze. Jeśli chcesz, by była jędrna i nawilżona, nie wystarczy stosowanie dobrej jakości kremów nawilżających. Powinieneś też zadbać o nawodnienie skóry od środka, dzięki czemu spowolnisz procesy starzenia, które wraz z wiekiem w niej zachodzą.
Woda pełni też rolę oczyszczającą. Każdego dnia usuwa z Twojego organizmu toksyny i produkty przemiany materii.

Gdy odpowiednio nawadniasz organizm, wspierasz swój układ krążenia i utrzymujesz odpowiednie ciśnienie krwi oraz dbasz o gospodarkę wodno-elektrolitową.
Rolę wody docenisz również w sytuacji, gdy uprawiasz sport, bowiem bez niej twoje mięśnie i stawy nie mogłyby prawidłowo funkcjonować.

Co pić, a czego unikać

Jak widać, rola wody w organizmie jest niezastąpiona, dlatego pamiętaj, by codziennie wypijać ją w różnej formie w odpowiednich ilościach. Stawiaj jednak na naturalne płyny, bez dodatku cukru i polepszaczy smaku. Za to z dodatkiem składników mineralnych i witamin, dzięki czemu Twój organizm będzie pracował jeszcze lepiej, a układ odpornościowy chronić Cię będzie przez różnego rodzaju zagrożeniami płynącymi z zewnątrz. Zwróć szczególną uwagę na ilość wody wypijanej w okresie jesienno-zimowym. To czas, kiedy nie chce nam się tak bardzo pić, co nie znaczy, że nie powinniśmy. Woda w dużych ilościach jest ci bowiem potrzebna niezależnie od pory roku i pogody za oknem.