fbpx

Jakie są skutki nietrafionej diety?

Zanim dowiesz się, jakie są skutki złej diety, warto byś wiedział, czym jest dieta dobra.
Według Encyklopedii PWN, słowem tym określa się dostosowany pod względem jakości, ilości i urozmaicenia dobór pokarmów, odpowiedni do potrzeb danego organizmu.

Niezdrowe produkty. Skutki złej diety.

Normalna dieta dorosłego człowieka, powinna zapewniać, zabezpieczającą przed niedoborami i nadmiarem podaż białka, węglowodanów (w tym błonnika), tłuszczów, składników mineralnych i witamin, dostarczając ok. 8,4-14,6 MJ energii. W dobrze dobranej diecie ważny jest też czas spożywania posiłków i odstępy między nimi.
Co się stanie, gdy zignorujesz te zalecenia. Jakie mogą być skutki złej diety dla twojego ciała, samopoczucia i umysłu?

Skutki złej diety

Do czynników na które masz wpływ, a które mogą być przyczyną chorób przewlekłych, należą:

  • palenie tytoniu,
  • złe odżywianie,
  • brak aktywności fizycznej,
  • nadmierne spożywanie alkoholu.

Wyborów dokonujesz każdego dnia i ważne, byś miał świadomość, dokąd mogą Cię one doprowadzić.

Trudno powiedzieć, dlaczego wiele osób stosuje niewłaściwą i niedostosowaną do potrzeb swojego organizmu dietę. Być może nie potrafią one oprzeć się pokusie nadmiernego spożywania produktów, które im szkodzą. Zwykle robią to do czasu pojawienia się problemów zdrowotnych, które same zauważają, bądź o których dowiadują się od lekarza.

Możesz wiedzieć niemal wszystko o tym, jakie są skutki złej diety i nie wykorzystywać tej wiedzy w praktyce. Ale nie musi tak być. Przejrzyj możliwe problemy i choroby, które wynikają ze źle dobranej diety i wyobraź sobie przez chwilę siebie z tymi dolegliwościami. Jak wyglądałoby Twoje życie po usłyszeniu takiej czy innej diagnozy?

Oto wybrane skutki złej diety, które mogą pojawić się, gdy w Twoich posiłkach brakować będzie wartościowych składników i kiedy za dużo będzie tych, które Ci szkodzą.

Mniejsza wydajność i słabsza koncentracja

Obecność w Twojej diecie niewłaściwych tłuszczy, do których należą tłuszcze trans i kwasy tłuszczowe nasycone, może powodować spadek koncentracji oraz obniżenie Twoich zdolności poznawczych, w tym logicznego myślenia i zapamiętywania.

Gorsza kondycja i wydolność

Niezależnie, czy energii potrzebujesz w pracy, czy do aktywności sportowej, zbyt mała kaloryczność diety, na pewno nie pomoże Ci jej zdobyć. Wręcz przeciwnie, przyczyni się do zmęczenia, osłabienia i poważnie utrudni efektywne działanie. Szybciej będziesz się męczyć, przez co częściej będziesz zmuszony odpoczywać. Ostatecznie, na daną czynność przeznaczysz dużo więcej czasu, niż w przypadku posiadania lepszej kondycji i wydolności.

Zaburzony sen i regeneracja

Twój sen może stracić na jakości, gdy chwilę wcześniej skusisz się na tłuste i pikantne jedzenie. Zbyt ciężkie jedzenie utrudni Twojemu ciału odpoczynek i niezbędną do prawidłowego funkcjonowania regenerację. Niewyspany z powodu problemu z zaśnięciem i nocnych pobudek, a nierzadko też zgagi, o wiele bardziej narażony będziesz na częstsze podjadanie w ciągu dnia.

Otyłość i nadwaga

Dobra, zrównoważona dieta połączona z aktywnością fizyczną pomaga zarówno dzieciom, jak i dorosłym zapobiegać nadwadze oraz otyłości.
Jeśli jednak Twoja dieta będzie wysokokaloryczna i bogata w tłuszcze, waga znacznie się zwiększy i wzrośnie zawartość tkanki tłuszczowej.
Otyłość to dostarczanie organizmowi więcej energii, niż w rzeczywistości potrzebuje. Komórki tłuszczowe odkładają się w mięśniach szkieletowych, sercu, wątrobie, trzustce, nerkach i naczyniach krwionośnych. To zaś może doprowadzić do zmniejszenia wrażliwości tkanek i narządów na insulinę, czyli do insulinooporności.

Cukrzyca typu 2

Nie wszystkie osoby otyłe mają cukrzycę, ale spora część z nich na nią zapada. Zaburzenia metabolizmu wywołane insulinoopornością, nie są obojętne dla wątroby, która niepotrzebnie zaczyna produkować więcej glukozy. Obniża się też poziom cholesterolu HDL i zmniejsza wychwytywanie glukozy przez mięśnie szkieletowe.
Idąc dalej, do działania w takiej sytuacji przystępuje trzustka, która w celu zmniejszenia poziomu cukru we krwi, zaczyna produkować insulinę, przez co tworzy się błędne koło. Z powodu mocnego wyeksploatowania, nie nadąża ona z produkcją insuliny, redukującej cukier i tak oto cukrzyca typu 2 staje się faktem.

Rak

Skutki złej diety mogą być jeszcze gorsze. Spożywanie na dłuższą metę pokarmów ubogich w składniki odżywcze i ze zwiększoną ilością tych, które niekorzystnie wpływają na Twój organizm, może zwiększyć ryzyko niektórych nowotworów.
Co najmniej 13 rodzajów raka ma związek z nadwagą i otyłością. Mowa tu między innymi o raku piersi u kobiet po menopauzie, raku macicy i raku jelita grubego, stanowiących 40% wszystkich zdiagnozowanych nowotworów.

To, co jesz, ma ogromny wpływ na całe Twoje życie. I nie chodzi tu tylko o poważne choroby, ale też o codzienne funkcjonowanie. Bez odpowiedniej ilości energii, w stanie złego samopoczucia i ciągłego zmęczenia, niewiele zdziałasz. Do tego ucierpią na tym nie tylko Twoje sprawy zawodowe, ale też relacje z innymi.
Jeśli od jakiegoś już czasu

  • Twoja koncentracja i wydajność są obniżone,
  • narzekasz na gorsze samopoczucie,
  • masz niższy niż wcześniej poziom energii,
  • Twoja cera, włosy i paznokcie są w złej kondycji,

porozmawiaj z dietetykiem i dowiedz się, czy nie są to przypadkiem skutki złej diety.