Długotrwały brak odpoczynku — do czego może doprowadzić

Długotrwały brak odpoczynku — do czego może doprowadzić

Wiele się mówi o tym, jak ważne są regularne wizyty u dentysty, badania profilaktyczne, czy też ćwiczenia fizyczne, a mało słyszy się o regularnym odpoczynku. A przecież to od tego, czy jest, czy też go nie ma, w dużej mierze zależy nasza produktywność, zdrowie i udane relacje z innymi. Paradoksalnie, im więcej pracujemy, tym więcej czasu powinniśmy przeznaczać na dobrze zaplanowany odpoczynek.

Co jednak, jeśli wciąż nie znajdujemy na niego czasu? Jakie skutki, nie tylko zdrowotne, niesie ze sobą długotrwały brak odpoczynku?

Długotrwały brak odpoczynku — jak może się objawiać

Nie ma nic złego w pełnym zaangażowaniu się w ważny projekt w pracy czy opiekę nad ciężko chorą bliską osobą. Wiesz, że przez pewien czas musisz dać z siebie jak najwięcej, bo od tego zależy sukces firmy, albo dobro chorego. I wszystko jest w porządku, dopóki nie zaczniesz tego czasu przeciągać w nieskończoność. Długotrwały brak odpoczynku w końcu zacznie dawać o sobie znać na wiele sposobów. Jakich objawów nie powinieneś ignorować?

Do najczęstszych objawów przemęczenia będącego skutkiem braku regularnego odpoczynku, relaksu oraz czasu na regenerację ciała i umysłu, należą:

Objawy fizyczne świadczące o przemęczeniu

Twoje ciało ma swoje granice, gdy chodzi o wytrzymałość na wytężony wysiłek bez dłuższych przerw na odpoczynek. Gdy je przekroczysz, Twoja odporność na różnego rodzaju choroby i infekcje zacznie się obniżać, a Ty coraz częściej będziesz na nie zapadać. Im dłużej taki stan będzie trwać, tym krótsze będą przerwy między chorobami. Do tego dojdą choroby skóry w postaci opryszczki, egzemy i zajadów, co świadczy o spadku odporności.

Chory mężczyzna przy laptopie. Długotrwały bark odpoczynku - skutki

Brak odpoczynku połączony z przewlekłym stresem może też skutkować chronicznym bólem głowy oraz bólami brzucha, mięśni i stawów. Migrenom może towarzyszyć światłowstręt, zawroty głowy i mdłości.

Przewlekłe zmęczenie może się też objawiać wypadaniem włosów, zaburzeniami hormonalnymi (brak miesiączki u kobiet), bruksizmem, szczękościskiem oraz biegunkami i zaparciami. U niektórych osób mogą się pojawić zaburzenia odżywiania w postaci braku apetytu lub nadmiernego objadania się, co może skutkować chudnięciem lub przybieraniem na wadze.

Psychiczne i emocjonalne objawy przewlekłego zmęczenia

Im dłużej Twój organizm pozbawiony jest regenerującego odpoczynku, tym słabszy jest Twój system nerwowy. Przemęczony umysł nie jest w stanie skupić się na najprostszych zadaniach do wykonania. Twoja produktywność spada z każdym dniem, co musisz rekompensować większą liczba godzin spędzanych w pracy. W końcu przestajesz być z niej zadowolony, tracisz poczucie jej sensu i brakuje Ci motywacji.
Paradoksalnie, im bardziej czujesz się zmęczony, tym większe masz problemy z zaśnięciem i utrzymaniem ciągłości snu, gdy ten już przyjdzie. Niewyspany, w ciągu dnia czujesz się jeszcze bardziej zmęczony, co objawia się coraz większymi wahaniami nastroju. Przestajesz panować nad emocjami, pojawia się płaczliwości przeplatana wybuchami złości. Spadek kreatywności wpływa na brak pomysłów przy rozwiązywaniu najdrobniejszych problemów.


Przeczytaj także: Jak odpoczynek wpływa na zdrowie?


Przemęczony umysł ma problemy z zapamiętywaniem nawet tego, co zwykle przywoływałeś na myśl bez trudności.
Im dłużej trwa taki stan, tym częściej doświadczasz leków, fobii, uczucia niepokoju. Pojawiają się też objawy nerwicy.
Innym objawem długotrwałego braku odpoczynku jest spadek libido, co nie pozostaje bez wpływu na jakość Twoich relacji partnerskich.

Jeśli w porę nie zmienisz swojego stylu życia, możesz zacząć uciekać w różnego rodzaju używki, które dają złudzenie relaksu i odpoczynku. To zaś prosta droga do uzależnienia i wejścia na drogę autodestrukcji. A to przecież tylko zwykły brak odpoczynku, który wciąż przez wiele osób spychany jest na dalszy plan.

Objawy przemęczenia — co warto zrobić, gdy je zauważysz

Im wcześniej zorientujesz się, że od dłuższego czasu zaniedbujesz regenerujący odpoczynek, tym szybciej przywrócisz równowagę pod względem fizycznym i psychicznym w swoim ciele.

Sprawdź i wyrównaj poziom witamin oraz minerałów

Bardzo często życie w pośpiechu, z napiętym grafikiem, w praktyce oznacza też brak czasu na regularne oraz spożywane powoli i w spokoju wartościowe posiłki. To zaś może skutkować brakami witamin, minerałów i innych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie Twojego organizmu.
Dlatego umów się na wizytę do dietetyka i zrób zlecone przez niego niezbędne badania. Dzięki temu będziesz mógł wprowadzić do swojej diety takie produkty, które pomogą Ci utrzymać właściwy poziom wspomnianych składników odżywczych. Wartym rozważenia sposobem na ich uzupełnienie, jest skorzystanie z przygotowanej przez lekarza kroplówki witaminowej, a w przypadku stwierdzenia odwodnienia, kroplówki nawadniającej, która przywraca równowagę w gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu.

Kobieta w słuchawkach odpoczywa na kanapie

Dbaj o czas na odpoczynek i regenerację

Drugim, równie ważnym i niezbędnym do wykonania krokiem, jest zadbanie o regularny, codzienny odpoczynek. To nie musi być od razu kilka godzin dziennie, ale ważne, by w Twoim codziennym grafiku, czas dla siebie miał taki sam priorytet, jak najważniejsze spotkania, których nie możesz opuścić. Do tego cykliczne dłuższe urlopy w miejscach, które pomogą Ci spędzić czas w ulubiony sposób i oderwać się od codziennych obowiązków.
Gdyby się okazało, że masz skłonności do przepracowywania się i wpadania w wir niekończących się zadań do wykonania, od czasu do czasu sprawdzaj, czy:

  • masz problemy ze skupieniem się na wykonywanych czynnościach,
  • coraz częściej zdarza Ci się o czymś zapomnieć,
  • łatwo tracisz panowanie nad sobą i jesteś drażliwy,
  • masz problemy z zasypianiem,
  • przez większą część tygodnia czujesz się zmęczony i weekendowy reset przestaje Ci wystarczać, by odzyskać energię do pracy,
  • popełniasz coraz więcej błędów,
  • Twoja kreatywność jest na coraz niższym poziomie,
  • na Twojej liście rzeczy do zrobienia po całym dniu zostaję coraz więcej nieodhaczonych pozycji.

Jeśli dostrzeżesz tego rodzaju sygnały to znak, by się zatrzymać i znaleźć czas na odpoczynek. W innym przypadku objawów jego braku będzie coraz więcej. Tu nie ma dróg na skróty. Nie oszukasz natury, a ta, podobnie jak ma to miejsce w przyrodzie, potrzebuje czasu na odpoczynek i regenerację.

BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA
BADANIE KRWI
BEZ KOLEJEK
BEZ SKIEROWANIA